Flash
styl august 2019


Veľké jablko s príchuťou technomódy 

000.jpg

Ak niekoho láka pozrieť sa aspoň raz za život za veľkú mláku, tak pravdepodobne sa táto túžba vzťahuje na veľkomesto tisícich tvárí a prekvapení - New York. Ťažko by asi bolo možné zrátať všetky dôvody, prečo je tento kozmopolitný skvost považovaný za svetové epicentrum v rôznych sférach a presvedčivo ukázať prstom na to, čo tu najviac vyrazí dych. No už po prvej návšteve je hneď jasné, kde sa rodí štýl a kreativita dostáva šance a o ktorý kľúčový pilier sa opiera móda a dizajn v národných i v globánych farbách. Veď len ročný zisk tunajšieho módneho priemyslu, vyše 14 biliónov dolárov, hovorí sám za seba. A kde inde by sa to všetko mohlo točiť, ak nie práve v prestížnom srdci New Yorku, na ostrove Manhattan, kde medzi mrakodrapmi, zaľudnenými a žltými taxíkmi prepchatými ulicami pulzuje život naplno dňom i nocou.

 

Historická základňa americkej módy spadá do rozsiahlejšej stredovej zóny Garment District alebo tiež nazývanej Fashion District. Kto sa tu vydá po Siedmej Avenue (a nie o dva bulváry ďalej, ťahajúcej sa známej a populárnej Piatej Avenue, raja obchodov a symbolu bohatstva) a ocitne sa medzi ulicami West34 a West42 zacíti, ako intenzívne to tam zaváňa módou. Aj označenie Fashion Avenue na tabuľkách s názvom ulice upresňuje, že ide o „Módnu ulicu". Spomedzi plejády návrhárov, výrobní a veľkopredajcov na seba upúta pozornosť len opodiaľ vzdialený Módny inštitút technológie (FIT), disponujúci múzeom, ktoré pravidelne exponuje kolekcie, úzko spojené s módnym priemyslom. A práve tu sa v uplynulých mesiacoch udomácnili dve zaujímavé témy a typológe artiklov.

Muzeum.JPGKrajcirFashion Center7 Avenue.

v uliciach New Yorku 

 Vzájomné sympatie módy a technológie

Prvou z nich bolo nahliadnutie, ako sa móde postupom času podarilo napredovať a zásluhou technológie zdokonaliť výrobu a zároveň obohatiť svoje funkcie a estetický slovník. Retrospektíva s výstižným názvom „Móda a technológia" priniesla chronologický prierez dvestopäťdesiatočného obdobia poznačeného revolučnými prelomami, vyúsťujúcimi z ich vzájomného dynamického dialógu. Vyše sto modelov odevov, doplnkov a textilných kolekcií využilo, okrem klasického spôsobu expozície, interaktívne prostriedky ako tablety iPad, ktoré detailnejšie doplnili vystavené kusy. Zobrazená téma siahala až k prvým, strojovo zhotoveným nohaviciam a kabátu z rokov 1780 až 1800. Po nich nasledovali popoludňajšie šaty vyrobené približne v roku 1860 zo syntetických farbív, odolávajúcich blednutiu. Nechýbali exempláre od viacerých zvučných mien, v ktorých celkovom imidži zabodovala práve technológia. V bezšvíkových šatách vytvoril Pierr Cardine tzv. Cardine textíliu, tvarovanú do trojrozmerných foriem, zatiaľčo Jean Paul Gaultier dekoroval v štýle „Cyber Age" skákaciu kombinézu. Silný vplyv vo vzťahu módy a technológie zaznamenali tiež vynález pračky a ľahkoumývateľných textilií, používanie prvých zipsov a inovatívnych materiálov ako guma a plastika, či celofán, ktorý sa v roku 1937 objavil na večerom obleku s futuristickým dizajnom umeleckého hnutia Art Deco, plnom geometrických línií. S príchodom nového tisíročia došlo až k takému posunu, že o dovtedy neznámej funkcii odevov zrazu začali rozhodovať integrované LED a mp3 prehrávače. Všetko nasvedčuje tomu, že účinok technológie na módu i v súčasnosti ponúka nekonečné možnosti. E-textílie, dizajnové softvéry, sociálne siete a zrýchlená globálna komunikácia zohrávajú pri tom dôležité úlohy a spolupráca dizajnérov s umelcami, vedcami a inžniermi dnes už nie je iba raritou, ale naopak, neoddeliteľnou súčasťou pri tvorbe takzvanej technomódy. 

z výstavy Móda a technológia

Chorobná závislosť alebo krásny ošiaľ?

Je všeobecne známe, že ako v New Yorku módni kritici a zanietenci dokážu nad niečím prižmúriť oko, tak  nekompromisnosťou určite nešetria pri hodnotení topánok. I keď najväčšej popularite sa tešia tenisky, považované za najpohodlnejšiu obuv turistov, ktorých sa tu každý týždeň premelie takmer milión, skutočným objektom zvedavých pohľadov sú  najhorúcejšie výtvory rôznych značiek s opätkami stratosferických výšok. Americké ženy vlastnia v priemere okolo 20 párov topánok, no kolekcie ozajstných topánkových fanatikov zďaleka presahujú túto hranicu. Predstavu, ako ich úžasné zbierky vyzerajú, sa snažila dať v múzeu Módneho inštitútu technológie výstava „Posadnutosť topánkami". Na 150-ich príkladoch vykreslila, ako sa obuv za posledné obdobie stala ozajstným prejavom túžby a kultu, a zároveň odkryla pôvab interpretovaný topánkami našej kultúry. Jednotlivé modely živo dokumentovali extrémnu a štedrú predstavivosť štýlov, ktorou disponujú avantgardní návrhári a zdôraznili, prečo práve topánky skrývajú v sebe neuveriteľné fluidum. Pohľad na ne evokoval jedinú pochybnosť - ide o chorobný návyk alebo prirodzenú honbu za krásou a dokonalosťou?

Módna obuv 21. storočia sa už dokázala zbaviť prívlastku bežného doplnku a vyprofilovala sa na dominantný artikel, s bohatými tematickými proporciami, ktorý evidentne dokáže porozpávať príbeh, čo spôsobilo vzrast cien a aj miery podpätkov. Desaťcentimetrový je dnes považovaný za smiešne malý. Expozícia ilustrovala, že bestsellermi naďalej zostávajú renomovaní návrhári ako Manolo Blahnik a Christian Louboutin, ale objavuje sa aj mnoho nových talentov a boj medzi „veľkými", kreatívnymi v tomto sektore, sa stáva čoraz ostrejším.

Monika Kollárová, New York, Foto: FIT New York, archív autora

 

 

ATOK
hong kong január 2019

Výstavy a veľtrhy

Termíny výstav a veľtrhov v najbližšom období si môžete pozrieť TU.

dolly