expo riva júl 2018

Boris Hanečka 

<<1>>Boris Hanečka (foto: Štefan Sekáč)

Rozplýva sa nad strhujúcimi prednáškami Josefa Ťapťucha, ktoré vraj musíte zažiť. Občas sa hanbí, že robí v móde, hlavne keď vidí správanie niektorých instagramových dám. A myslí si, že by sa návrhári nemali tak prežívať a byť ochotní hrať aj druhé či tretie husle. S Borisom Hanečkom sme sa porozprávali o jeho prvej konfekčnej kolekcii aj práci s celebritami.

 

 

 

Kovaná bránka do starej vily v Bratislave, kde je ukrytý ateliér prominentného návrhára, vyzerá roky nepoužívaná. Je však odomknuté a tunelom z kríkov a starých stromov sa dostanete priamo do rozprávkového ateliéru s najkrajšími róbami na Slovensku.

Je deväť hodín, no Boris je už v pracovnej dynamike, žiadne bohémske lenivé ráno napriek tomu, že vonku husto prší. Ponúkne mi pohodlné kreslo vínovej farby a sám si sadne len obkročmo na obyčajnú stoličku. Prechádzam rovno k tomu najpálčivejšiemu, čo ma sem priviedlo. Začiatkom mája predstavil dizajnér svoji prvú ready-to-wear kolekciu v spolupráci s firmou d´Fashion (dF). Značku Hanečka som však vnímala vždy ako striktné Haute Couture, ako najvyššiu úroveň krajčírstva.

 

Zmenilo sa niečo zásadné?

Ja milujem módu celkovo. Či už je to móda v divadle alebo len objektová móda v galériách. Alebo je to móda pre väčšinu nedostupná, veľké róby, ale mám rád aj obyčajné tričká, kabáty a košele. Prosto taká ležérna žena. Keď sa ma klientky nesmelo opýtajú, či by som vedel spraviť normálne nohavice s blúzkou do roboty, odpoviem jasné, že vedel. A práve že ma to baví, len tu nie je na to priestor.

 

Z akého hľadiska?

Bežné veci nemôžu stáť toľko ako róby. Ale ten čas, ktorý do návrhu investujete, je možno rovnaký. Nápad, ako urobiť jednu krásnu košeľu, ktorá je normálna, ale pritom veľmi zaujímavá, možno trvá dlhšie ako čipkové šaty. Alebo jednoduché šaty sú omnoho ťažšie ako prevolánikovaný pompézny model. Je omnoho náročnejšie urobiť to tak,  aby to nerobilo bruško, išlo v čistých líniách. Dokonca aj ušitie môže byť ťažšie.

 

Vždy som sa domnievala, že úplne odmietate robiť ready-to-wear módu. Bolo to moje nesprávne chápanie alebo sa u Vás niečo zmenilo?

Dostal som ponuku od Erika Šimčiska (riaditeľ značky dF, pozn. red.). Ja by som nikdy neodmietol robiť konfekčnú módu. Len sa málo o tom rozpráva a nikdy som sa na tú tému nevyjadril.

 

Ale mohli ste do toho ísť aj sám pod značkou Hanečka...

Nemohol. Na Slovensku nie je na to kapitál. Neviete si predstaviť, koľko stojí výroba tej kolekcie. Preto to na Slovensku robí tuším len Donna Rossi. My nevieme zohnať normálne sponzorstvo ani na Fashion Live.

 

Čo zahraničný kapitál?

Nikto ma zatiaľ neoslovil. Viem jedine o zahraničnom dizajne, ktorý sa tu vyrába, ako napríklad Makyta, ktorá šije saká pre značku Balmain. Ale to je iný prípad.

 

Vráťme sa spät k dF. Išlo o ponuku, ktorá sa neodmieta.

Ja som bol tým nadšený. Veľmi ma zaujalo, že je to rodinná firma s osobným prístupom. Podobne ako ako Fendi, kde je päť sestier a Lagerferld a musíte sa s nimi stmeliť. Je to intímne. V dF sú kultivovaní ľudia, ktorí vedia presne, čo chcú. Presne poznajú trh, a preto sa im darí. Majitelia a modelári mi vyhovujú aj po technologickej stránke. Častokrát robia módu diletanti, ktorí majú vkus, no u dF sú to roky skúsenosti. Ale poviem vám, je to tvrdá robota.

 

V čom presne?

Josef Ťapťuch, môj učiteľ z Vysokej školy umeleckoprůmyslové v Prahe, hovorieval, že móda je aj o disciplíne. Že to nie sú len večierky, smotánka a bublinky a modelky. Musíte vstávať o pol piatej každé ráno, aby ste išli do fabriky. Krajčírky pracujú od šiestej do pol tretej a musíte to stihnúť. Je to niečo úplne iné ako navrhovať s mojou jednou krajčírkou. Musíte byť pripravený a vedieť čo chcete. To je najdôležitejšia a najťažšia vec pre dizajnéra.

 

Vedieť čo chcem?

Mať jasnú ideu. Alebo sa nebáť povedať, že teraz neviem, čo chcem. Veľa vecí sa v procese mení a vy musíte reagovať, musíte vedieť, či ísť doprava alebo doľava. Tiež musíte mať jasnú cieľovku. Inak sa môžete úplne stratiť v kreativite.

 

Keď sme už načrtli tému lesku a modeliek, spolupracujete s mnohými celebritami. Po tom túži asi každý, ale nemôže to značke aj ublížiť? Celebrity majú svoje škandály aj mnoho tvári.

Presne pre toto som s mnohými celebritami nerobil. A hlavne, oni zas tak neplatia. Sú zvyknutí dostávať darčeky. Zadarmo to môže byť, pokiaľ ide o veľkovýrobu. To nie vždy vedia rozlíšiť a človeka to dokáže pekne vycucať. To, čo robíme, je 50 % práca a biznis a 50% koníček. Naletíte vtedy, ak je to koníček. Ale mňa to musí aj živiť.

 

Ak správne dedukujem, tak už ste aj vy naleteli?

Jasné, miliónkrát. Ale už to nerobím. Nedá sa to. A je mi vrcholne nepríjemné, keď sa niekto nespýta, čo ktorý model stojí. Je to neúcta. Na Slovensku sa pritom mnoho ľudí preceňuje. A čím nižšia šarža celebrity, tým viac. Práve tá vyššia šarža si bude vážiť vašu robotu.

 

Ako sa podľa Vás zmenil módny biznis na Slovensku za posledných 13 rokov?

Jedna moja kolegyňa raz povedala vrátnikovi - my sme z módneho biznisu a máme tu dohodnuté fotenie. Ja som sa začal strašne rehotať. Nie, módny biznis neexistuje. Lebo tu je päť a pol firiem. Dizajnérov je veľa. To sú ateliéry, na mieru šitie a prezentujeme raz do roka kolekciu. Niekto dvakrát. To nie je biznis, to je autorská tvorba. Biznis je, keď sa z jednej blúzky urobí 700 kusov a predá sa. Biznis je Erik Šimčisko a dF. Biznis je Makyta. Ale tá robí skôr mzdovú prácu, vlastné kolekcie sú malinké. Ja by som so slovom biznis veľmi opatrne narábal.

 

Hovoríte teda, že sa za podnikateľa nepovažujete. No vystavujete faktúry, riešite dodávky, zháňate nový biznis a komunikujete s klientmi

Áno, ale potreboval by som Pierra Berge (dlhoročný CEO Yves Saint Laurent Haute Couture, pozn. red.) ako mal Yves Saint Laurent. Toto potrebuje každý slovenský návrhár.

 

Pomohol by to, keď tvrdíte, že na našom trhu sa o biznise hovoriť nedá?

Áno. Ja si myslím, že napríklad Erik Šimčisko má tendenciu stať sa takým človekom. Niekým, kto prepojí odevný dizajn s biznisom, niekto, kto rozumie trhu.

 

 

<<2>> Kolekcia Paternoster z Fashion Live! 2014 (foto: archív Borisa Hanečku)

<<3>> Model Vodnár z kolekcie Zverokruh (foto: Jakub Klimo)

<<4 >>Fashion Live! 2013 a model z kolekcie Samuraj (foto: Archiv Fashion LIVE!)

<<5>> Hanečka  je známy svojimi spoluprácami so celebritami -  herečka Zdena Studenková, styling B.Hanecka a Hana Pŕevratilova, foto: Jakub Klimo

<<6>> Kolekcia Crystal Aura (foto: Jakub Klimo)

<<7>> Kolekcia Parazit, kapitola 6 (foto: Jakub Gulyas)

<<8>> Model z jednej z prvých kolekcií návrhára Kniha bez Slov (foto: Jakub Klimo)

<<9>> Model z najnovšej  kolekcie s dF (foto: Štefan Sekáč)

<<10>> Vďaka prvej ready-to-wear kolekcii sa stali Hanečkové návrhy dostupnejšími (foto: Štefan Sekáč)

 

 

 

ATOK

Výstavy a veľtrhy

Termíny výstav a veľtrhov v najbližšom období si môžete pozrieť TU.

dolly